Organizačný rozvoj a strategické plánovanie

Poskytujeme odbornú podporu samosprávam, ich príspevkovým organizáciám, neziskovým organizáciám a firmám, ktoré plánujú alebo realizujú organizačné zmeny a chcú ich uskutočniť cielene ako súčasť dlhodobého rozvoja alebo strategického plánovania. 

Kedy vám môžeme pomôcť? 

  • Pri príprave strategického plánu rozvoja organizácie – vrátane formulovania akčných plánov s jasnou časovou a obsahovou štruktúrou. 
  • V situáciách, keď sa organizácia mení, napr. narastá a je zrejmé, že je potrebná zásadná zmena v jej fungovaní, no nie je jasné, ako ju realizovať.  
  • Ak organizácia plánuje zmeny vo svojej organizačnej štruktúre, alebo upravuje svoj „biznis model“, hľadá nové zdroje financovania alebo optimalizuje motiváciu a hodnotenie svojich pracovníkov a pracovníčok. 
  • V prípade konfliktu v tíme, prípadne s partnermi organizácie.  
  • Ak organizácia čelí krízovej situácii, ktorá si vyžaduje prehodnotenie vnútorných procesov a otvorenú diskusiu o ďalšom smerovaní. 

S čím pomáhame? 

Definovanie misie, vízie a cieľov organizácie 

  • Na základe analýzy dokumentov, kolektívnych diskusií a spätnej väzby od pracovníkov a pracovníčok napomôžeme s formuláciou misie a vízie tak, aby boli zrozumiteľné, výstižné a slúžili ako pevný rámec pre strategické rozhodovanie. 
  • Zdieľanú víziu rozvoja organizácie zhmotníme do konkrétnych cieľov, opatrení a úloh, ktoré tímu organizácie poslúžia ako cestovná mapa na jej dosiahnutie.  

Analýza a optimalizácia organizačnej štruktúry 

  • Na základe rôznorodých zisťovacích metód vyhodnotenie súčasného stavu a návrh potrebných zmien. 
  • Definovanie kľúčových pracovných pozícií a ich kompetencií vrátane pracovných náplní. 

Zdroje a financovanie 

  • Analýza finančných zdrojov, diverzifikácia príjmov a návrhy na zlepšenie finančnej udržateľnosti - pre MNO a príspevkové organizácie. 

Personálny rozvoj a hodnotenie 

  • Spôsoby práce so stálym zamestnanectvom, dobrovoľníctvom, stážistami a stážistkami. 
  • Nastavenie vzdelávania a rozvojových programov pre zamestnanectvo. 
  • Nastavenie systému hodnotiacich rozhovorov v organizácii.  

Organizačná kultúra a transparentnosť 

  • Podpora demokratickej kultúry, transparentného rozhodovania a participácie v organizácii.  
  • Riešenie otázok konfliktu záujmov a ochrany mládeže (ak organizácia pracuje s mladými dobrovoľníkmi). 
  • Overenie, či organizácia dodržiava princípy diverzity, rovnosti a inklúzie (DEI). 

Riešenie špecifických výziev 

  • Generačná výmena vo vedení organizácie. 
  • Spolupráca s partnermi, donormi a stakeholdermi. 
  • Podpora rozvoja podnikateľského myslenia v organizáciách. 

Čo od nás získate? 

  • Konzultácie k efektivite organizačnej štruktúry a princípom demokratickej kultúry v organizácii.
  • Spätnú väzbu k tímovej a individuálnej dynamike, hodnoteniu výkonu a participatívnemu rozhodovaniu.
  • Podporu pri riešení konfliktov – od identifikácie ich príčin až po prípadnú mediáciu v situáciách, kde neexistuje rýchle a jednoduché riešenie.
  • Dizajn procesu pre zvládnutie krízovej komunikácie a riešenie reputačných či hodnotových konfliktov. 

Pomáhame organizáciám premeniť výzvy na príležitosti a vytvoriť pevné základy pre dlhodobý a udržateľný rozvoj. 

Príklady poskytnutých služieb

Strategické plánovanie pre BKIS (2023) 

Poskytli sme konzultačnú a facilitačnú podporu Bratislavskému kultúrnemu a informačnému stredisku (BKIS) pri strategickom plánovaní jeho rozvoja. Proces prebiehal v troch fázach: Analytická fáza zahŕňala štúdium interných dokumentov týkajúcich sa organizačnej štruktúry, riadenia a Dekády pre kultúru (mestská stratégia rozvoja kultúry) s cieľom identifikovať kľúčové výzvy a príležitosti. Intervenčná fáza pozostávala z facilitovaných stretnutí so zamestnanectvom BKIS, kde sme sa zamerali na reflexiu SWOT analýzy a formuláciu strategickej vízie do roku 2030. Akčná fáza sa sústredila na vytvorenie rámca pre realizáciu vízie, definovanie priorít, cieľov a akčného plánu. Výsledkom procesu je strategický rozvojový dokument, ktorý slúži ako smernica pre budúci rozvoj BKIS. 

„Spoluprácu s PDCS si nesmierne ceníme. Vďaka vysokej profesionalite a odborným znalostiam PDCS sme prešli procesom tvorby stratégie s istotou a jasnou víziou. Ich praktické odporúčania nám pomohli zaviesť riešenia, ktoré poskytli pevný základ pre ďalší rozvoj.“ 

Katarína Hulíková, riaditeľka BKIS 

Strategické plánovanie pre Múzeum mesta Bratislavy (2023–24) 

Poskytli sme konzultačnú a facilitačnú podporu procesu strategického plánovania rozvoja Múzea mesta Bratislavy. Proces mal dve fázy: Analytická fáza zahŕňala preskúmanie interných dokumentov, individuálne rozhovory s vedúcimi pracovníkmi a tri fókusové skupiny s externými odborníčkami. Cieľom bolo kriticky zhodnotiť činnosť múzea, identifikovať možnosti jeho ďalšieho smerovania a definovať komplexnú kostru vízie rozvoja. Intervenčná fáza sa zamerala na participatívne zapojenie kľúčových zamestnankýň a zamestnancov do formulovania spoločnej vízie, strategických cieľov a akčného plánu múzea. Výsledkom procesu je jasná vízia a konkrétny plán pre ďalší rozvoj inštitúcie. 

“PDCS nám poskytli odborné vedenie pri strategickom plánovaní a efektívne nás previedli celým procesom. Ich profesionálny prístup a podpora zohrali kľúčovú úlohu pri ujasnení a naplánovaní nášho ďalšieho smerovania a cieľov.”  

Mgr. Zuzana Palicová, riaditeľka Múzea mesta Bratislavy  

Podpora  SNG pri organizačnej zmene a strategickom plánovaní (2022-2024) 

So Slovenskou národnou galériou sme začali spolupracovať v čase keď sa pripravovala na znovuotvorenie rekonštruovanej budovy na Vajanského nábreží v Bratislave. Táto zmena predstavovala obrovskú výzvu pre vedenie galérie najmä z pohľadu nových nárokov na personál galérie. SNG potrebovala rýchlu zmenu v organizačnej štruktúre tak, aby v krátkom čase dokázala naplniť nový objekt zmysluplným obsahom a kvalitnými službami pre návštevníkov, a to v súlade so svojim poslaním. Naše služby pre SNG boli zamerané na prieskum názorov pracovníkov a pracovníčok SNG na vnútorné fungovanie a organizačnú štruktúru inštitúcie a následnú konzultačnú podporu pri zavádzaní navrhovaných zmien. V ďalšom období sme SNG pomáhali pri tvorbe strategického smerovania inštitúcie. 


Zaujali sme vás? Objednajte si naše služby!

Radi vám pomôžeme pri realizácii vašich plánov, aktivít, poskytneme konzultáciu. Kontaktujte nás písomne, alebo telefonicky, prípadne vyplňte formulár. Určite sa Vám ozveme.

Konzultanti, ktorí sa vám budú venovať

  • Môže sa vám ozvať naša Monika?

    Ak chcete mať čerstvé informácie o našich lunchseminároch, otvorených kurzoch, konferenciách, či vzdelávacích olovrantoch, nechajte nám na vás kontakt. Sľubujeme, že vás nebudeme otravovať :).

    Prihlásiť sa na odber noviniek
  • Monika Straková - Koordinátorka vzdelávacích kurzov a riaditeľka kancelárie

    Monika Straková

    Koordinátorka vzdelávacích kurzov a riaditeľka kancelárie


    / +421 2 5292 5016