Blog

Sila nových začiatkov alebo prečo potrebujeme #Newyearresolutions

Napísal(a)
07. január 2019,

Ako a prečo vôbec vznikajú novoročné predsavzatia? Aj vy plánujete v novom roku schudnúť, viac čítať, venovať sa rodine či naučiť sa cudzí jazyk? Niektorí novoročnými predsavzatiami opovrhujeme, mávneme nad 1. januárom rukou a povieme si, že pokiaľ sme doteraz nič na sebe nezmenili, nestane sa to ani v novom roku. Takýmto postojom si však pravdepodobne veľmi škodíme.

Isto, každý z nás má v živote oblasti, ktorým by sa chcel viac venovať alebo ich zmeniť. Ale kedy teda, ak nie s príchodom nového roka?

Prečo potrebujeme nové začiatky?1

Čo s nami robí začiatok nového roka, výročia, sviatky, či iné začiatky? Slovo diéta je v Google vyhľadávači najviac zadávané na začiatku roka, ale aj prvý deň v mesiaci či týždni. Vysoko skóruje aj po sviatkoch. Univerzitné telocvične sa zvyknú zaplniť aj na začiatku každého semestra. Je to tým, že chceme zhadzovať kilá po prejedených víkendoch, oslavách a dovolenkách? Nie, je za tým niečo viac. Akoby všetko „prvé“ malo v sebe nejakú záhadnú silu.

 

Nový rok, začiatok týždňa, mesiaca, prvý jarný deň sú v podstate úplne obyčajnými dňami ako každé iné. A predsa dokážu mať zvláštnu moc. Ako totiž zmeniť niečo v živote, ktorý už poznáme a je bezpečne zabehnutý? Kedy sa dokážeme zastaviť a pozrieť sa dozadu a dopredu a povedať si, že je čas vybočiť zo zabehnutých koľají? Nové začiatky v kalendári sa môžu pre nás stať míľnikom v inak nekonečne prúdiacom čase a živote. Nové začiatky nám umožnia mentálne oddeliť minulosť od budúcnosti a rozseknúť inak nekonečne rovnako prúdiaci čas a život.

Foto: Railroad Tracks in City pixabay.com

Náš život je pretkaný úspechmi a neúspechmi. Preto potrebujeme oddeliť svoje minulé ja, ktorému pokusy nevyšli, nežilo tak, ako by malo (nezdravo sa stravovalo či zanedbávalo rodinu) od budúceho ja, ktoré to už dokáže (zdravšie sa stravuje, váži si vzťahy v rodine). Míľnik nám pomôže psychologicky sa oddeliť od starého, menej úspešného ja a smerovať k lepšiemu novému ja. Nové začiatky prinášajú nádej.

Tí, ktorí sa smejú z novoročných predsavzatí by mali ubrať zo svojho cynizmu. Hoci mnohé novoročné predsavzatia nevyjdú, nové začiatky nám pomáhajú posilniť našu motiváciu a odhodlanie.2 Preto určite neplatí častá fráza „Keď som to nezmenila doteraz, teraz to isto nezmením.“

Nielen začať, ale aj pokračovať3

Mnohí z nás isto okúsili trpké sklamanie z nádejného začiatku a nezdarného konca. Ako si nový začiatok teda nepokaziť?

  1. Predstavte si, že vaše predsavzatie umrelo. Ide o tzv. metódu pre-mortem, ktorá sa využíva aj pri manažmente projektov. Pozrite sa, čo sa stalo, prečo sa plán nezdaril. Dokážete tak lepšie identifikovať úskalia a faktory, ktoré vám môžu podraziť nohy, no zároveň si môžete plán lepšie pripraviť a prispôsobiť.
  2. Nepodceňujte „krízu stredného veku“. Ak už aj pár týždňov pokračujete v životnej zmene, tešte sa, ale nedúfajte, že všetky nástrahy sú za vami. Veľa ľudí sa zasekne v strede, stredový čas je skutočne kritický, o čom svedčí aj známa kríza stredného veku. Krízu stredu môžete oslabiť stanovením čiastkových cieľov, ktoré je dobré aj verejne deklarovať. Užitočná môže byť tiež metóda reťaze, ktorú nesmiete pretrhnúť. Pokiaľ viete, že niečo chcete robiť každý deň (alebo každý týždeň), vytvorte si jednoduchý kalendár len s prázdnymi kolónkami pre dni či týždne. Pokiaľ úlohu splníte, do dňa vložíte krížik. Tak vám na papieri postupne vzniká reťaz. Keď ju máme vizualizovanú a vidíme, aký kus sme už prešli, ťažšie sa nám reťaz pretrhne.
  3. Ak zlyháte, pozerajte sa dopredu a nehádžte flintu do žita. Život nedokážeme vždy dokonalo naplánovať a naša motivácia určite „zahapká“. Vynecháte posilňovňu, lebo celý mesiac neviete, kde vám hlava stojí? Snažíte sa lepšie stravovať a zrazu zjete na posedenie čokoládu aj čipsy? To sa stáva a nebičujte sa za to. Keď som pracovala ako terénna sociálna pracovníčka s ľuďmi, ktorí užívajú drogy, naučila som sa dôležitú vec. Motivácia je dynamická a „pošmyknutie sa“ neznamená, že sme všetko pokazili. Každé pošmyknutie (vynechanie cvičenia, porušenie diéty, návrat k fajčeniu, atď.) nás v skutočnosti môže niečo naučiť. Možno potrebujeme trochu prehodnotiť naše ciele, ak sme si ich nastavili príliš vysoko a ambiciózne. Pošmyknutia nám tiež dokážu odhaliť rizikové faktory, na ktoré sa dokážeme nabudúce lepšie pripraviť. A verte mi – aj ľudia, ktorí bojovali so závislosťou boli úspešnejší, ak sa pri prvom pošmyknutí nevzdali, ale snažili sa z neho naučiť. 

Na načasovaní záleží

Načasovanie nie je to jediné, ale je to to hlavné. Americký novinár Daniel H. Pinker vo svojej knihe Kdy: Věda a umění dokonalého načasování analyzoval množstvo štúdií a dospel k poznaniu, že to, kedy si načasujeme zmenu nám môže významne pomôcť. Nemali by sme podľa neho podceňovať silu nových začiatkov.3

Nový rok už začal. Mám však pre vás dobrú správu. Je pred vami ďalších minimálne 70 míľnikov v tomto roku, ktoré môžete využiť vo svoj prospech.

Stačí si vybrať, nazrieť do budúcnosti a začať. Naše životy si totiž zaslúžia nové začiatky.

O správnom načasovaní sa budeme rozprávať aj na našom kurze Time management inak, ktorý pre vás uskutočníme v PDCS v novom termíne dňa 16.5.2019.

Zoznam použitej literatúry:

(1) Hengchen Dai, Katherine L. Milkman, Jason Riis (2014) The Fresh Start Effect: Temporal Landmarks Motivate Aspirational Behavior. Management Science. Published online in Articles in Advance 23 Jun 2014. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.2014.1901

(2) Dai, H., Milkman, K. L., & Riis, J. (2015). Put Your Imperfections Behind You: Temporal Landmarks Spur Goal Initiation When They Signal New Beginnings. Psychological science, 26(12), 1927-36. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4839284/

(3) Daniel H. Pink. (2018). Kdy: Věda a umění dokonalého načasování. Brno: Jan Melvil Publishing. ISBN: 9788075550521

 

Čítať 173 krát