Osobnostný rozvoj

Ako neprezentovať

Čo sú najhlúpejšie rady, ktoré občas možno počuť na tréningoch prezentácie a presvedčovania? Bill McGowan a Alisa Bowman si v knižke „Pitch Perfect“ (HarperCollins Publishers, 2015) vtipne uťahujú z bludov, ktoré sa občas šíria v tréningoch. Tieto sugestívne „prezentačné triky“ nepodporuje žiadny výskum ani prax, ale časť poslucháčov ich chce počuť, lebo simplexné odpovede na komplikované otázky, sú tak ľúbivé. Zaostrite uši, ak začujete, niektoré z podobných „návodov“. Je to lakmusový papierik (ne)solídnosti takéhoto tréningu a trénera.


  • Zdieľajte s okolím

    • Dušan Ondrušek

      Dušan Ondrušek

      03.05.2015 / 2 minúty čítania / prečítané 1444x

Šesť najhlúpejších odporúčaní podľa Billa McGowana:

  1. „Ak sa obávate ľudí z publika, predstavte si, že pred vami sedia v iba v spodnej bielizni alebo v nejakej inej, pre nich nedôstojnej alebo zahanbujúcej situácii“. Toto nepomáha. Jednak vás to posilňuje v tendencii sústrediť sa na publikum namiesto toho, aby ste sa venovali obsahu, ktorý chcete odovzdať. Skutočnú sebaistotu nezískate pomyselným zhadzovaním druhých.
  2. „Zahrajte hlúpu a neohrozujúcu blondýnku“. Štylizovať sa do prejavu, ktorý ide pod úroveň vašej kognitívnej a emocionálnej inteligencie, je výhodou len na chvíľu. Ľudia z publika sa síce nebudú cítiť ohrození, pomasírujú si vlastné stereotypy a určite s vami nebudú bojovať. Ale vaše slová nebudú brať vážne aj v momentoch, keď by sa to hodilo, a ani si vás nebudú vážiť. Získavať si priazeň „pôvabnou“ naivitou je krátkozraké. Vypomstí sa to.
  3. „Vysvetlite to tak, ako by ste to museli objasniť 3-ročnému dieťaťu, alebo vašej 90-ročnej babke.“ Pokiaľ pred vami nesedí skupina zložená z 3-ročných detí a 90-ročných babičiek, nie je to primeraná rada. Tak prosté to nebude. Každá veková a sociálna skupina poslucháčov potrebuje iný slovník, iné príklady. Ak sa k dospelým budete prihovárať príkladmi a jazykom pre 3-ročných, neocenia to, ale jasne budú vo vašom spôsobe cítiť statusovú nerovnováhu a podceňovanie.
  4. „Ak pri zložitej otázke potrebujete získať čas, vzácne sekundy získate výrokom - To je fakt dobrá otázka ...“ To nie je bohvieaké odporúčanie. Prečo neodpovedať priamo a úprimne, napríklad: “Hmm... na toto nemám hneď odpoveď... a nechcem tresnúť hocičo... toto by som si potreboval rozmyslieť.“ Vo verejných prezentáciách nekomentuje otázky pýtajúceho sa, nerozoberajte ich motiváciu k takejto otázke, nehodnoťte správnosť a kvalitu otázky. Ak to začnete robiť, skôr sa bude zdať, že neviete alebo nechcete odpovedať. V tom prípade je možno lepšie povedať: „Neviem...“ alebo „Nechcem odpovedať...“
  5. „Pri nepríjemnej otázke sa vyhnite odpovedi, nikdy neodpovedajte priamo“. Vo väčšine prípadov ide o nezmyselnú radu. Poslucháči nie sú hlúpi, všimnú si, že sa vyhýbate odpovedi. Vyhýbanie sa odpovedi môže byť pre nich dôležitejšou informáciou, než možno aj nepríjemná odpoveď. Len v prípade, že otázka je zavádzajúca alebo manipulatívna , obsahuje zjavnú nepravdu, treba priamočiaro odpovedať, že takto skutočnosť nevyzerá a predložiť protiargument.
  6. „Počas odpovede na otázku oslovujte pýtajúceho sa jeho menom, poslucháč tak – vďaka osobnému adresovaniu - ľahšie prijme odpoveď“. Odpoveď potom vyzerá takto: „Nuž, Róbert, dobre že sa pýtaš... vieš Róbert , ako by som ti to najlepšie vysvetlil... takže, Róbert, predstav si, že ...“ Toto zlaté pravidlo z princípov osobného predaja sa začalo nadužívať do tej miery, že nekonečné opakovanie mena pýtajúceho sa dnes pôsobí ako otravný refrén. Osloviť menom raz, je tak akurát. Zosobňovanie prezentácie v rozhovore ju nerobí kvalitnejšou ani autentickejšou.

Tak ako sa konštatovalo už veľa krát. Netreba sa nechať balamutiť s "tréningovými trikmi". Hovorenie a získavanie ľudí nie je o trikoch. Niet nad autenticitu.

(obr. Christoph Niemann)


    • Komunity
    • Hodnotové konflikty
    • Európa

  • Môže sa vám ozvať naša Monika?

    Ak chcete mať čerstvé informácie o našich lunchseminároch, otvorených kurzoch, konferenciách, či vzdelávacích olovrantoch, nechajte nám na vás kontakt. Sľubujeme, že vás nebudeme otravovať :).

    Prihlásiť sa na odber noviniek
  • Monika Straková - Koordinátorka vzdelávacích kurzov a riaditeľka kancelárie

    Monika Straková

    Koordinátorka vzdelávacích kurzov a riaditeľka kancelárie


    / +421 2 5292 5016