AI tútor pre (nie) každého študenta – v Khanovej škole
Možno aj vás v poslednej dobe trápia v súvislosti s umelou inteligenciou takéto myšlienky:
„Deti nebudú vedieť písať, lebo písomné práce za nich vypracuje ChatGPT. Nebudú vedieť riešiť zadania a rátať matematické príklady, lebo odpoveď im dá umelá inteligencia. Nebudú schopné čítať s porozumením, lebo všetko im zjednoduší a zostruční stroj. A nedokážu argumentovať, lebo všetky argumenty im naservíruje jazykový model. Poďme teda deti zachrániť pred nimi samými a pred ich kognitívnym úpadkom, ktorý im spôsobí umelá inteligencia.“
Zdieľajte s okolím
Peter Guštafík
02.05.2023 / 2 minúty čítania / prečítané 996x
Nepochybne aj takýmto myšlienkam čelil Sal Khan, zakladateľ Khanovej školy, keď so svojím tímom objavoval nové možnosti ChatGPT od firmy OpenAI.
Využil však svoje skúsenosti z online pedagogiky a s tímom našiel taký spôsob použitia umelej inteligencie, ktorý deťom ich schopnosti a zručnosti skôr rozvíja, ako potláča. Vytvorili četbota Khanmigo.
Ten vedie žiaka v jeho uvažovaní, ale úlohy za neho nerieši. Na začiatku rozhovoru žiaka priamo upozorní, že konverzácia je nahrávaná a môže byť sprístupnená učiteľovi.
Keď sa žiak opýta „Aká je hodnota premennej m v rovnici 3 – 2(9 + 2m) = m ?“, četbot Khanmigo kontruje protiotázkou: „Aký prvý krok podľa teba treba urobiť pri riešení tejto rovnice?“ Četbot dokáže pochopiť aj chyby, ktorých sa žiak dopúšťa a dobre kladenými otázkami ho navádza správnym smerom k pochopeniu a vyriešeniu problému.
Pomocou sokratovského dialógu výborne odpovedá napríklad aj na otázku žiaka k téme bunky v tele človeka: „Na čo sa mám toto učiť? Načo mi to bude?“ Najskôr od žiaka zistí, čo ho zaujíma viac než biológia bunky. Ak žiak odpovie „profesionálny šport“, asistent prepojí vysvetľovanú látku so záujmom žiaka: „Toto video o veľkosti buniek ti pomôže pochopiť výživu a jej vplyv na fungovanie tela pri športovaní.“
Aj deti, ktoré si doteraz neužívali písanie, sú nadšené zo spoločného tvorenia príbehov s Khanmigom. Ten s nimi rozvíja napríklad strašidelný príbeh o „duchovi ženy Beatrice, ktorý sa cíti osamelý a túži po spoločnosti.“ Žiak napíše dve vety a Khanmigo v diskusii doplní svoj kúsok. A tak ďalej.
Pri písaní úvah vťahuje žiaka na základe jeho osnovy do hlbšieho uvažovania: „Vedel by si povedať, prečo je to tak?“ Žiak rozvíja svoje myšlienky a dopĺňa detaily, kým četbot mu dáva spätnú väzbu. Žiak sa tak v písaní zlepšuje a nie zhoršuje.
Pri aktivite čítania s porozumením kladie Khanmigo otázky v sokratovskom dialógu napríklad o slávnom príhovore Steva Jobsa na Stanforde: „Prečo použil práve toto slovo? Aký bol jeho zámer?“. Študent sa zamýšľa a jeho uvažovaniu o zmysle textu sa dostáva individualizovanej pozornosti.
Sal Khan správne svoju prezentáciu uzatvára tým, že umelou inteligenciou vieme u žiakov posilniť tú ich ľudskú. Dokážeme lepšie naplniť ich potenciál, avšak čaká nás ešte mnoho práce s nastavovaním mantinelov pre túto novú technológiu.
Na záver je hodno upozorniť aj na to, že dostupnosť podobných nástrojov ako četbot Khanmigo bude znamenať veľkú výhodu pre krajiny ako USA a ľudí, ktorí si ho môžu dovoliť (min. 20 USD mesačne). A naopak – nedostupnosť takýchto nástrojov (alebo ich veľké oneskorenie) v iných častiach sveta či pre ľudí, ktorí 20 dolárov mesačne nedajú, bude zväčšovať už existujúcu „digitálnu priepasť“.
Komunity
Hodnotové konflikty
Európa
Peter Guštafík
Peter Guštafík pomáha mimovládnym organizáciám a i...
Zobraziť viac >
Ak chcete mať čerstvé informácie o našich lunchseminároch, otvorených kurzoch, konferenciách, či vzdelávacích olovrantoch, nechajte nám na vás kontakt. Sľubujeme, že vás nebudeme otravovať :).
Peter Guštafík pomáha mimovládnym organizáciám a inštitúciám verejnej správy zhodnotiť dopad ich činnosti, zlepšiť procesy prostredníctvom facilitácie strategického plánovania, zlepšenia zručností vyjednávania a posilnenia motivácie pomocou gamifikácie. Pracovníkom v oblasti vzdelávania pomáha v profesnom rozvoji prostredníctvom reflektívnej praxe a koučingu. S projektovými koordinátormi pracuje na posilnení fundraisingových kapacít a zabezpečení viaczdrojovosti financovania prostredníctvom predaja služieb a sociálneho podnikania.
Má facilitačné a trénerské skúsenosti z viac ako 15 krajín, pôsobil v medzinárodných tímoch trénerov a facilitátorov, napríklad v štyroch programoch British Council Slovensko.
Po 12 rokoch riadenia PDCS sa Kaja Miková rozhodla odstúpiť z pozície riaditeľky a venovať sa výhradne odbornej práci na Slovensku a v medzinárodnom kontexte.
Od septembra 2024 riadenie PDCS preberá Lukáš Zorád. Lukáš dlhodobo v PDCS pôsobil ako projektový koordinátor, neskôr programový riaditeľ, ale aj ako odborný pracovník so zameraním najmä na prevenciu extrémizmu, depolarizáciu, či stratégie ako sa vysporiadať s rôznymi online hrozbami od nenávistných prejavov až po užívateľskú a organizačnú kyberbezpečnosť. Lukáš má hlboké porozumenie poslaniu PDCS a dokáže organizáciu viesť v súlade s hodnotami dialógu, posilňovania demokratickej kultúry v spoločnosti i nenásilného riešenia konfliktov.
Prečítajte si o našich hlavných aktivitách v minulom roku vo výročnej správe 2023.
Novinky z našej publikačnej činnosti
Naša nová príručka nasvetľuje environmentálne konflikty z rôznych pohľadov a prináša nástroje, ako si s nimi lepšie poradiť v každodennej práci. Stiahnuť si ju môžete na našej web stránke.