Adela Tihláriková vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Komenského. V PDCS pôsobí od roku 2014 ako manažérka pre projekty v regióne Západný Balkán a trénerka so zameraním na kreatívne písanie a storytelling. Bola tiež súčasťou tímu Matúša Valla v jeho úspešnej kandidatúre na post primátora Bratislavy. Pôsobí aj ako hudobníčka v kapele Bad Karma Boy.
Osobnostný rozvoj
9+1 nápadov ako sa zlepšovať v písaní počas nepísania
Ako využiť ten zázračný čas, keď vás akurát netlačí deadline na odovzdanie textu, článku alebo blog postu. Či už máte blog, alebo podobne ako my v PDCS, nielen blog, ale aj facebookovú stránku, ktorú sa snažíte napĺňať kvalitným obsahom, ponúkame niekoľko nápadov, ako sa zlepšovať v písaní počas nepísania.
-
Zdieľajte s okolím
-
-
Adela Tihláriková
09.06.2016 / 5 minút čítania / prečítané 1667x
-
Pre viac inšpirácií príďte k nám na kurz.
Zozbierané nápady vás prevedú od dlhodobých aktivít ako čítanie, počúvania a rozprávanie – o svojej téme, až po konkrétnosti ako vhodný čas a miesto na písanie či veľmi podstatné drobnosti akými je napríklad boj proti pred-písacej agónii.
1. Čítajte
Čítajte svoju tému. Buďte informovaní, čo sa aktuálne deje v oblasti, ktorej sa venujete. Sledujte ako sa vyvíja žargón vašej témy, pozorujte ako skúsení autori robia zložité témy čitateľnými. Striedajte formáty – knihy, noviny, on-line.
Čítajte aj v oblastiach vzdialenejších vašej expertíze. V mienkotvorných médiách nájdete množstvo kvalitných textov. Na nich pozorujte ako text plynie, ako sa dostáva k pointe, ako najlepšie „kompresovať“ viacero faktov do jednej zrozumiteľnej vety. Sledujte logický vývoj informácií, aj to, ako sú názory podkladané faktami. Nakoľko sú použité citáty výpovedné. Od autorov beletrie sa zas môžete inšpirovať tým, ako podnecujú zvedavosť a vytvárajú napätie, ako opisujú udalosti niekoľkými výstižnými (a dobre premyslenými) výrazmi.
Čítajte. Sledujte aj to, čo nefunguje. Buďte kritickým čitateľom, ktorý všetko čo číta, zároveň vníma ako lekciu písania.
2. Počúvajte
Buďte zvedaví. Počúvajte konverzácie okolo vás. V autobuse, vo výťahu – zistíte, o čom sa ľudia rozprávajú, čo ich zaujíma, aké témy rezonujú, aký je aktuálny slang. Nehovoriac o tom, že zaujímavé úryvky, dialógy, či „príbehy zo života“ môžete využiť aj vo svojich textoch.
3. Rozprávajte o čom píšete
Keď hľadáte novú prácu, poviete o tom čo najväčšiemu počtu vašich známych, lebo viete, že je šanca, že o niečom zaujímavom budú vedieť. Podobne to funguje s písaním. Rozprávajte o svojej téme. Využite informácie, ktoré naakumulovalo vaše okolie. Vaša kamarátka možno na podobnú tému písala diplomovku, váš sused má známeho, ktorý „to“ zažil na vlastnej koži alebo máte kolegyňu, ktorá má podobnú skúsenosť zo zahraničia.
4. Zbierajte podnety do zápisníka
Majte poruke nejakú formu zápisníku – či už je to notes alebo aplikácia v telefóne, mať miesto kde si môžete zapísať aktuálne pozorovania, nápady, myšlienky poskytuje mnohé benefity. Pomôže vám naučiť sa vystihnúť z každej udalosti niekoľko detailov, vďaka ktorým neskôr ľahko vytvoríte plynulý celok. Naučí vás všímať si podstatné detaily. Ako hovorí rumunský žurnalista Cristian Lupsa, ktorého budeme spomínať v bode 7: „Get the name of that dog and the brand of the beer.“ Zapíšte si aj pesničky, ktoré hrajú v rádiu, keď sa veziete v taxíku na „miesto činu“, alebo knihy, ktoré ste videli doma u objektu vášho reportérskeho záujmu. Tieto drobnosti vám úžasne pomôžu pri vykresľovaní situácií, opisovaní ľudí a mnohom ďalšom.
V uplynulých týždňoch v slovenských médiách zarezonovala reportáž denníka SME „Nový Černobyľ? Život v tieni najväčšej atómovej elektrárne v Európe“, ktorú publikovali okrem slovenských SME a MONO aj maďarské, bulharské a španielske médiá. Detaily, detaily, detaily.
5. Myslite na čitateľa
Predstavte si svojho čitateľa. Je to zaneprázdnený akademik, ktorý je v téme expert, ale má málo času? Alebo je to laik, ktorý z odborného hľadiska téme veľmi nerozumie ale zaujíma ho? Predtým ako začnete písať, zamyslite sa, koho sa svojím textom snažíte zasiahnuť a akú má tento čitateľ znalosť o téme. Je dôležité uvedomiť, si, že nie vždy by ste mali využívať celú svoju slovnú zásobu, ale len tú časť, ktorú zdieľate s vaším čitateľom. Nesnažte sa demonštrovať, akí ste sofistikovaní, snažte sa radšej naladiť na úroveň rozhľadu a slovníka vášho publika. Na to by ste si však svojich čitateľov mali predstaviť. Aké majú vzdelanie? Názory? Aký má vzťah k téme, o ktorej píšete? Píšte tak, ako keby medzi vami práve prebiehala konverzácia. Skúste odpovedať na otázky, ktoré by sa podľa vás čitateľ chcel spýtať.
To čo nechcete dosiahnuť je to, čo opisuje fyzik Richard Feynman vo svojej knihe To snáď nemyslíte vážne? „Veta znela takto: Individuálny člen sociálnej komunity často získava informácie prostredníctvom vizuálnych symbolických kanálov. Čítal som to spredu aj zozadu a preložil som to. Viete čo tá veta znamená? Znamená: Ľudia čítajú. ... Stačil takýto preklad niekoľkých riadkov, aby sa ukázalo, že celý dlhý text je mlátenie prázdnej slamy a je nehodný čítania.“
6. Robte poctivý research
Ak máte pred sebou prázdny wordový dokument a neviete začať, problémom môže byť aj to, že ste nezozbierali dostatok informácií na tému, o ktorej chcete písať. Takmer všetko, čo budete kedy písať bude vychádzať z faktických informácií. Týka sa to aj publicistiky a rozhodne aj príbehov, hier či románov.
Predtým ako začnete písať, pozbierajte informácie, ktoré budete potrebovať. Ako?
Google. Nájdete všetko a oveľa viac. Máte prístup k (takmer) všetkým informáciám na svete.
Pýtajte sa. Od koho môžete získať informácie, ktoré potrebujete?
Pozorujte a testujte situácie. Niekedy informácie najlepšie získate sami.
A čítajte.
7. Usporiadajte si zozbieraný materiál.
Usporiadanie materiálu vám pomôže ujasniť si logiku toho, čo chcete povedať. Pomôže vytvoriť plynulý text. Neexistuje síce jeden správny spôsob, ale existuje niekoľko overených tipov. Vytvorte si zoznam otázok o vašej téme predtým, ako začnete robiť research. Odpovede na svoje otázky sa snažte získavať od viacerých rôznych zdrojov – aj na jednu otázku sa oplatí mať viacero odpovedí. Snažte sa získať výrazne viac materiálu než budete potrebovať – bude vás to hnať vpred. Vytvorte si náčrt štruktúry. Alebo si zapíšte aspoň niekoľko kľúčových slov k téme, faktov, ktoré chcete spomenúť či otázok, na ktoré hľadáte odpovede. Pohľad na ne vám uľahčí písanie.
Keď píšete tlačovú správu, spísanie nevyhnutných informácií vopred vám tiež zabezpečí, že nepustíte do sveta text, v ktorom chýbajú kľúčové informácie: kto/čo, kde, kedy a ako.
„God is in the structure.“ O dôležitosti štruktúry rozprával v Bratislave rumunský žurnalista Cristian Lupsa – odborník v oblasti long-form žurnalistiky, teda dlhších formátov. Ak vás zaujímajú longlormy, odporúčame video.
8. Začnite s písaním ešte vo vašej hlave
Viacerí novinári a iní ľudia, ktorých živí písanie, vám povedia, že významná časť práce začína ešte predtým, ako si sadnete za svoj laptop. Nemajú však už na mysli teoretickú prípravu, ktorú sme spomínali vyššie, ale písanie vo vlastnej hlave. Keď si titulok, úvod a pointu svojho textu „napíšete“ v hlave – či už cestou z miesta, o ktorom budete písať, alebo ráno cestou do práce – vyhnete sa prvotnému zúfalstvu pri pohľade na klávesnicu. Budete vedieť ako začať, pôjde to ľahšie a skončíte skôr.
9. Nájdite si vhodný čas a miesto
Snažte sa nájsť si na písanie čas a písať vo väčších časových celkoch, nie niekoľko krát po pár minútach. Skúste nájsť tiché miesto. Skúste si vypnúť telefón. Zavrieť dvere.
Nenechajte sa odradiť únavovým syndrómom, ktorý nastáva v momente, kedy si sadnete ku klávesnici, poznajú ho všetci píšuci. Keď začnete písať, pred-písacia agónia zmizne samovoľne. Odolajte teda pocitu, že krátky spánok pred písaním by vám určite pomohol. Začať písať pomôže viac.
10. Skúste kurz.
Môže to byť kurz PDCS, ale môžete využiť aj on-line kurzy, ktoré ponúkajú univerzity z celého sveta prostredníctvom portálov ako CoursEra alebo EdX.
Žiadna literatúra ani manuál nenahradí kurz, na ktorom pracujete spoločne s lektorom a ďalšími účastníkmi. Práve oni po prečítaní vašich textov vedia najlepšie posúdiť, čo sú vaše silné a slabé stránky. Zároveň, vedomie, že si vaše texty budú čítať cudzí ľudia vás prinúti vyvinúť väčšiu snahu. A navyše: kurz vám dá úžasný bonus – môžete sa učiť nie zo svojich, ale z chýb iných ľudí – svoje vlastné chyby totiž často uvidíte najlepšie na textoch svojich spolu-píšúcich kolegov.
Na kurze vás tiež môže zasiahnuť tzv. „data-projekto-efekt“. V čom spočíva: napíšete text, s ktorým sa naozaj vyhráte, zdokonalíte ho tak, že v ňom už nevidíte žiadnu chybu – akonáhle sa však na kurze premietne data-projektorom na stenu, nastane moment osvietenia a vy vidíte všetko drobné chyby a nedokonalosti už predtým, ako vám ich niekto vytkne. Ste vítaní kedykoľvek navštíviť PDCS a premietnuť si svoje texty na stenu. Kurz o písaní ponúkame v PDCS. Prečítajte si o jeho obsahu viac informácií. Tešíme sa na Vás!
Zdroje:
FEYNMAN, R. Surely You’re Joking, Mr. Feynman. W. W. Norton & Company; Reprint edition. 1997. 352 s.
PROVOST, G. 100 Ways to Improve Your Writing. Mentor, 1985. 158 s.
-
- Komunity
- Hodnotové konflikty
- Európa
-
Adela Tihláriková
Adela Tihláriková vyštudovala žurnalistiku na Univ... Zobraziť viac >
-
Môže sa vám ozvať naša Monika?
Ak chcete mať čerstvé informácie o našich lunchseminároch, otvorených kurzoch, konferenciách, či vzdelávacích olovrantoch, nechajte nám na vás kontakt. Sľubujeme, že vás nebudeme otravovať :).
Prihlásiť sa na odber noviniek -
Monika Straková
Koordinátorka vzdelávacích kurzov a riaditeľka kancelárie